تبلیغات
باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی - صعود زمستانی به قله کاهار 4050 و ناز4108 و میشینه نو 4025
باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی
بهترین های کوهنوردی و سنگ نوردی
به وبسایت باشگاه کوهنوردی و سنگ نوردی خوش آمدید
نام برنامه : صعود به خطالراس ناز و کاهار
ارتفاع : ۴۰۵۰ کاهار – ۴۰۲۵ میشینه نو – ۴۱۰۸ ناز
زمان :30دی الی 2 بهمن  ماه
منطقه جغرافیایی : قلل ناز وکاهار در حاشیه شرقی البرز غربی قرار گرفته ،از سمت جنوب به دره چالوس و رودخانه کرج واز سمت شمال به دره پهناور طالقان محدود می شود.
دسترسی : جاده چالوس ، بعد از پل خواب ، جاده سمت چپ ، روستای کلوان
نوع برنامه : دو روزه (سنگین)
امکانات : در این فصل چشمه ها مشخص نبود  و در جبهه جنوبی کهار وناز دوجان پناه وجود دارد ۱-جانپناه ناز در ارتفاع۲۹۰۰متری به نام سیادر۲-جانپناه کهار در ارتفاع ۳۱۹۳ متری به نام کهار
موبایل در ارتفاع در بیشتر مسیر آنتن میداد
قلل کهار و ناز به ارتفاع ۴۰۵۰ و ۴۱۰۸ در منطقه البرز غربی واقع شده اند. این قلل به طور طبیعی جدا کننده دره جاده چالوس و طالقان می باشد.
خط الراس شرقی کهار به ترتیب قلل ونتار ۳۹۶۵٫هفت خوان   ۳۹۷۵٫کلاش ۳۸۵۰ و کرچان ۳۸۰۰ متر  را دارا می  باشد.
خط الراس غربی کهار شامل قلل ناز ۴۱۰۸٫ماشه نو ۴۰۰۰٫کروج.۳۵۰۰٫گزآتایورد ۳۳۰۰و  ارژنگ و… می باشد.
جبهه شمالی قله کهار(کاهار)و خط الراس غربی آن کاملا مشرف به منطقه طالقان است و جبه شمالی خط الراس شرقی آن مشرف به گردنه عسلک و دره های آزادبر و کهنه ده می باشد که در نهایت به روستای گچسر ختم می شود.
در جبهه جنوبی کهار و ناز دو جانپناه وجود دارد.جانپناه قله ناز موسوم به سیادر در ارتفاع ۲۹۰۰ و جانپناه کهار در ارتفاع ۳۲۰۰ متری قرار گرفته است. همچنین در مسیر جنوبی قلل کرچان و کلاش ویا  جانپناهی مخروبه موسوم به کامک وجود دارد. برای صعود قلل کهار و ناز باید پس از رد کردن سد کرج و رسیدن به روستای پل خواب وارد جاده ای که در سمت چپ جاده وجود دارد و به روستای کلوان ختم شد .مبدا صعود این دو قله روستای کلوان می باشد.پوشش گیاهی منطقه، چای کوهی ،آویشن و سیب وصنوبر است و کوههای منطقه مربوط به دوره چهارم زمین شناسی(کواترنری) میباشد.

پس از گذشت چند اردوی امادگی و هماهنگی که توسط هیئت کوهنوردی شهرستان و استان برگزار شد . طرح پیشنهادی صعود به قله کاهار مطرح شد و با هم اندیشی و برسی با اضافه شدن قله ناز و میشینه نو به طرح مصوب شد که تیمی متشکل از اعضای انتخابی و واجد شرایط هیئت صعودی به این قلل انجام شود .بدین جهت جلسه ای با حضور اعضای مشخص شده در صعود جهت هماهنگی های گروهی و تعیین وظایف و توجیه روزشمار و روند صعود پیش رو سه شنبه شب 28/10/94 برگزار گردید. و قرار  شد ظهر چهار شنبه 29/10/94 در ترمینال بیرجند حضور پیدا کنیم و به طرف تهران حرکت نماییم. صبح روز پنجشنبه 30/10/94 به ترمینال کرج رسیدیم و سرپرست برنامه قای حسینی از قبل هماهنگی لازم را با ونی انجام داده بودند که تیم را به روستای کلوان انتقال بدهند.

ساعت 8:30 بود که به روستای کلوان رسیدیم و پس از تعویض لباس و اماده شدن ساعت 9:30 صعود را با نام یاد خدا آغاز نمودیم. ابتدای مسیر خشک بود و کفش های دوپوش کمی مانع حرکت بود اما هرچه به طرف بالا میرفتیم برف مسیربیشتر می شد.مسیر یالی مشخص بود که در دور دست پناهکاه به چشم می خورد. شیب مسیر حدود 15 درجه بود که به دلیل برودت هوا اکثر مسیر یخ زده بود. پیمایش تا پناهگاه حدود 4 ساعت به طول انجامید .

که به دلیل سنگین بودن کوله ها حرکت به کندی انجام میپذیرفت. پس از رسیدن به پناهگاه کمی استراحت کردیم و ناهاری صرف شد و مجدد حرکت خود را به طرف قله و محل در نظر گرفته شده جهت شب مانی ادامه دادیم.بعد از پناهگاه شیب تندی روبروی مان بود که پس از صعود از آن یالی تا قله امتداد داشت اما شدت باد و سرما به حدی بود که گاهی تعادل اعضای تیم را برهم میزد.هوا کم به کم رو به تاریکی میرفت و سرما بر تیم چیره می شد. ساعت 6:30 بود که در تاریکی هوا به کاسه زیر قله کاهار رسیدیم . و مشغول برپایی چادر جهت شب مانی و استراحت شدیم.

ابتدای شب باد بسیار ارام می وزید اما نزدیک صبح شدت باد بسیارزیاد شد هوا نیز در شب به منفی 20  میرسید. صبح جمعه با طلوع خورشید مشغول جمع آوری آب توسط ذوب برف شدیم و چادرها را جمع نمودیم و حرکت جهت صعود به قله کاهار را آغاز نمودیم.قلل دماوند،ازادکوه،علم کوه و قلل البرز مرکزی به دلیل صاف بودن هوا بخوبی قابل دیدن بودند اما امروز سرعت باد خیلی بیشتر از دیروز بود. پس از صعود قله کاهار و گرفتن عکس یادگاری به طرف قله ناز حرکت کردیم و برای این کار به طرف غرب و بروی خط الراسی که به نازختم می شد سوار شدیم.

در مسیر چند شیب تند بهمنی وجود داشت که به ناچار مجبور به صعود و دور زدن این شیب ها شدیم. مسیر در ابتدای نیزناز(میشینه نو) کاملا یخ زده بود و حرکت به کندی صورت می گرفت. شیب تند و باد و بلند شدن برف روی یال تیز ناز گاهی باعث برخوردن تعادل افراد می شد. با موفقیت یال را پیمودیم و چون مسیر برگشت از روی میشینه نو میگذشت کوله هایمان را بر روی قله میشینه نو گذاشتیم و به طرف قله ناز به راه افتادیم . باد به حداکثر سرعت خود رسیده بود و گاهی باعث بلند شدن اعضای تیم و عدم تعادل انها می شد. با سختی قله نازنیز صعود گردید . عکسی یادگاری گرفتیم و عزم بازگشت کردیم.

پس از رسیدن به کوله ها کمی استراحت نمودیم و به طرف پایین از یال ناز ادامه دادیم . این یال کمی طولانی تر بود مخصوصا شیب بالای پناهگاه به 80 درجه میرسید مسیر را ادامه دادیم که در ساعت 20:30 به روستای کلوان و ابتدای مسیر و خودرویی که ازقبل هماهنگ کرده بودیم رسیدیم.

برنامه بسیارخوبی بود و سرشار از تجربیات سازنده .جادارد از همه بزرگوارانی که مارا در اجرای این صعود یاری کردند
جناب آقای مهندس آرامنش سرپرست محترم هیئت کوهنوردی استان
جناب آقای غلامیان ریاست هیئت کوهنوردی شهرستان بیرجند
جناب آقای مهندس قباد گنجی که لطف زیادی به این تیم داشتند و عزیزانم در این صعود  اقای سید رضاحسینی ،نیما یساری ،کامبیز مودی،امیر حسین راستگار،خانم معصومه ولوی  تشکر و قدردانی بسزایی داشته باشم.
به امید استمرار این گونه برنامه ها.

نوع مطلب : گزارشات،
برچسب ها : تارک، کوهنوردی، ناز، کاهار، کهار، کهار ناز، خط الراس،
لینک های مرتبط :

چهارشنبه 7 بهمن 1394
شنبه 23 اردیبهشت 1396 03:24 ب.ظ
Howdy, i read your blog from time to time and i own a
similar one and i was just curious if you get a lot of spam feedback?
If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend?

I get so much lately it's driving me crazy so any help is very much appreciated.
شنبه 23 اردیبهشت 1396 07:58 ق.ظ
Hello my friend! I wish to say that this post is awesome, great written and include almost all important infos.

I'd like to see extra posts like this.
شنبه 23 اردیبهشت 1396 05:24 ق.ظ
Hello my family member! I wish to say that this article is amazing, great written and come with almost all
significant infos. I would like to peer extra posts like this.
پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 01:16 ق.ظ
Because the admin of this web site is working, no question very quickly
it will be renowned, due to its feature contents.
چهارشنبه 30 فروردین 1396 07:37 ب.ظ
If you wish for to grow your experience just keep
visiting this web page and be updated with the newest information posted here.

لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.